گروه حوادث: 3 فروشنده لوازم پزشکی وقتی دیدند از طریق این کار نمی‌توانند پول خوبی به جیب بزنند تصمیم به قاچاق گنج‌یاب‌های پیشرفته گرفتند.

اعضای این باند در پوشش شرکت واردات لوازم پزشکی شروع به قاچاق فلزیاب و گنج‌یاب کردند اما قبل از انجام معامله میلیونی دستگیر شدند.

تحقیقات برای دستگیری این باند زمانی آغاز شد که گزارشی محرمانه‌ درخصوص قاچاق دستگاه‌های پیشرفته گنج‌یاب، در اختیار سرهنگ پاسدار علیرضا انوری، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار گرفت.

در این گزارش آمده بود 3 مرد که در زمینه واردات لوازم پزشکی فعالیت‌ می‌کنند، با سوءاستفاده از مجوز خود به جای این لوازم، گنج‌یاب‌های فوق حرفه‌ای وارد کشور کرده و به مبلغ هنگفتی به مشتریانشان می‌فروشند.

از آنجا که خرید و فروش این دستگاه‌ها بدون مجوز رسمی جرم محسوب می‌شود، گروهی از ماموران دایره عملیات ماموریت یافتند در بررسی‌های تخصصی پرده از راز قاچاقچیان بردارند.

قاچاقچیان در محاصره

ماموران در بررسی‌های اولیه دریافتند اعضای این باند، شرکتی را در غرب تهران تاسیس کرده‌اند و با ادعای اینکه در زمینه فروش لوازم پزشکی فعالیت می‌کنند اما تمامی کارهای مجرمانه خود را در همان محل انجام می‌دهند.

با این اطلاعات، ماموران به شناسایی محل شرکت پرداختند و متوجه شدند این شرکت در طبقه چهارم آپارتمانی در غرب تهران واقع شده است. بنابراین آنجا را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفتند و به کمین قاچاقچیان نشستند.

چند روز بعد، ماموران که تمامی رفت‌وآمدها به پاتوق اعضای باند را زیر نظر داشتند متوجه شدند که آنها قرار است ظهر 22 تیرماه چند دستگاه گنج‌یاب را به مبلغ 57 میلیون تومان  به مشتریان خود بفروشند.

در روز قرار، تیم‌های عملیاتی که با دریافت دستور قضایی این محل را محاصره کرده بودند، متوجه 2 مرد میانسال شدند که قصد داشتند بسته‌های مشکوکی را به شرکت انتقال دهند.

بررسی‌‌ها نشان می‌داد که آنها 2 نفر از اعضای باند قاچاق دستگاه‌های گنج‌یاب هستند و بسته‌های مشکوک نیز چیزی نیست جز 3 دستگاه پیشرفته فلزیاب و گنج‌یاب که قرار بود آن روز در داخل شرکت معامله شوند.

به محض اینکه مردان میانسال وارد شرکت شدند، دستور دستگیری آنها صادر شد و ماموران در یک عملیات غافلگیرانه وارد آپارتمان مورد نظر شدند. متهمان با مشاهده ماموران به طرف پنجره دویدند و قصد داشتند با پرتاب دستگاه‌های گنج‌یاب از طبقه چهارم به خیابان مدارک جرم را از بین ببرند که ماموران مانع این کار شدند و هر سه عضو باند را دستگیر کردند.

با کشف 3 دستگاه فلزیاب تصویری و2 نسخه کتاب خطی از متهمان، تمامی آنها به مقر یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران منتقل شدند و در بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کردند. آنها گفتند: مدتی بود که بازار فروش لوازم پزشکی رونق نداشت و مشتری زیادی برای خرید این لوازم به ما مراجعه نمی‌‌کرد.

به همین دلیل بود که تصمیم گرفتیم در پوشش واردات لوازم پزشکی، دستگاه‌های پیشرفته گنج‌یاب وارد کشور کنیم و به مشتریانی که از قبل شناسایی کرده بودیم بفروشیم. اما این کار هم عاقبت خوشی نداشت و ماموران که متوجه فعالیت‌مان شده بودند، ما را دستگیر کردند.

هشدار به قاچاقچیان

سرهنگ انوری با بیان اینکه از سوی مقام قضایی برای متهمان قرار قانونی صادر شده است و تحقیقات برای دستگیری دیگر متهمان این پرونده ادامه دارد گفت: با توجه به اینکه طبق قانون، ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ، واردات و استفاده از دستگاه‌های فلزیاب منوط به اخذ مجوز از سازمان میراث فرهنگی است، ماموران این یگان با جدیت با قاچاقچیان و متخلفان برخورد می‌کنند و شهروندان می‌توانند اطلاعات خود را  درخصوص باندهای خرید و فروش این دستگاه‌ها  در اختیار یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران قرار دهند.

کد خبر 85893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز